Av professor Elise Seip Tønnessen
Arbeidsgruppen ved UiA som har gått gjennom budsjettmodellen der man fordeler ressurser til undervisning, sier noe om nettstudier og fjernstudier (Styresak 83/09, vedlegg 4). Nettstudier innebærer dialog mellom lærer og student, og regnes derfor som mer krevende enn "ordinære teorikurs". Fjernstudier innebær...er overføring av undervisning "live", og arbeidsgruppen mener at dette ikke vil være mer ressurskrevende enn ordinære emner. Jeg mener at vi trenger en diskusjon om denne oppfatningen av fjernstudier. - For det første om hvordan overføringssituasjonen vil påvirke kommunikasjonen ansikt til ansikt der læreren befinner seg. Vil teknologien føre formidlingen tilbake til tradisjonell kateterbundet forelesning, slik vi ellers forsøker å unngå? - For det andre om vi bør ta høyde for en ressurstildeling som gir rom for å gjøre pedagogiske forsøk med fjernundervisning: Hva slags forberedelse krever det? Hvilke krav stiller det til "performance" og audiovisuelt støttemateriale? Hva krever det av forberedelser og oppfølgende arbeid fra studenten?
Diskutér saken på Facebook
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar